Kunst draait niet om de kunstAls het gaat om kunstonderwijs, maken mensen weleens de vergissing te denken dat dat puur om de kunst gaat. Oftewel: het kunstonderwijs stimuleert de creativiteit van kinderen en biedt hen de mogelijkheid om te ontdekken of in hen misschien een toekomstig kunstenaar schuilt. Niks is minder waar! Natuurlijk komt er tijdens een creatieve workshop met kinderen altijd talent bovendrijven. En soms zelfs groot en veelbelovend talent. Maar je zou dat haast ‘bijzaak’ kunnen noemen. Voor de overgrote meerderheid zijn de vaardigheden die zij ontwikkelen tijdens creatieve processen namelijk veel belangrijk. Zo zetten wij tijdens onze workshops de groepsbinding in de klas centraal. Gebruik maken van verschillende talentenKinderen zijn goed in verschillende dingen. Hoe leuk is het dan als je én je eigen talent én dat van je klasgenoten gebruikt om iets te maken dat mooier is dan je in je eentje ooit voor elkaar gekregen zou hebben? Dat leren kinderen tijdens een creatief proces met de hele klas. Zo leren ze om niet alleen hun eigen talenten, maar ook die van anderen op waarde te schatten. Een ervaring waar ze in hun latere leven nog veel profijt van zullen hebben. Want wie kan samenwerken, komt altijd verder dan wie in zijn eentje alles voor elkaar probeert te krijgen. Veiligheid om te falenWat onderscheidt mensen die grote successen boeken van mensen die in de schaduw blijven? Het antwoord is misschien verrassend, maar het is: de bereidheid om te falen. Om succes te boeken, moet je immers experimenteren. En een experiment gaat soms goed, maar soms ook niet. Het is dan ook belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd leren dat ze zich helemaal niet hoeven te schamen als dingen soms niet lukken. Dat niet zozeer het succes, maar de poging alleen al een dik compliment waard is. Door met de hele groep te werken aan een dynamiek waarin ieder kind zich veilig voelt om te experimenteren, ervaren de kinderen dat het oké is om niet zeker te weten of iets gaat lukken. |
https://www.grotebroer.nl |
