De verkoop van elektrische auto’s zit in Nederland stevig in de lift. Vaak wordt de afkorting EV voor zo’n auto gebruikt, wat komt van het Engelse ‘Electric Vehicle’. In dit artikel gaan in op wat u nodig heeft om een EV op te laden. Aan de orde komen laadkabels, laadpunten en mobiele thuisladers. Voor de volledigheid noemen we dat voor het laden aan een openbare laadpaal een laadpas of -app nodig is. LaadkabelsEr is bij laadkabels geen sprake van standaardisatie. Hoe een EV wordt opgeladen, hangt van het merk en zelfs model af. Diverse aspecten spelen een rol. Het eerste is het type aansluiting. In Nederland hebben de openbare laadpalen een type 2 aansluiting. Een laadkabel dient daarom tenminste aan een eind een type 2 stekker te hebben. In het buitenland kan een openbare laadpaal een ander type aansluiting hebben. Daar dient u dus rekening te houden als u met uw EV naar het buitenland gaat. Het type aansluiting van uw EV bepaalt welk type stekker u aan het andere einde van uw laadkabel nodig heeft. Er bestaan behalve het al genoemde type 2 ook het type 1 en type 3 aansluitingen. Daarnaast kan een EV voor het optimaal laden een 16 A of 32 A kabel met een fase gebruiken of een 16 A of 32 A kabel met drie fases. Het is goed om ook op die verschillen te letten. In bepaalde omstandigheden wilt u dat uw EV zo snel mogelijk wordt geladen. Voor uw laadkabel kunt u kiezen voor tussen diverse lengtes. Dat uw laadkabel u enige flexibiliteit geeft met de betrekking tot de plaats van uw EV ten opzichte van het laadpunt, kan wel zo prettig zijn. LaadpalenWe hebben het al over openbare laadpalen gehad. In deze paragraaf komen de laadpalen voor thuis aan de orde. Met opzet hebben we het over laadpunten, want u kunt kiezen tussen een laadpaal en een zogenoemde wallbox. Het verschil tussen een laadpaal en een wallbox zit in de montage van de laadeenheid. In het eerste geval wordt die aan een paal bevestigd en in het tweede geval aan een muur. Het is een kwestie van welk type in uw geval het handigste is. Wat betreft het type aansluiting, ligt het type 2 voor de hand, omdat openbare laadpalen die ook gebruiken. Als u uw EV zo snel mogelijk wilt kunnen laden, dan gaat het ook bij een laadpunt om de capaciteit in ampères en het aantal fasen. Bij 3 fasen heeft uw woning een zogenoemde sterkstroomaansluiting nodig. Niet elke woning heeft die. U kunt dan kiezen tussen een langere laadtijd en het aanpassen van de elektrische installatie in uw woning. Mobiele thuisladersMobiele thuisladers zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor noodgebruik onderweg. Zo’n lader sluit u op een standaard stopcontact aan of een CEE-aansluiting. Het is mogelijk om een EV dan met maximaal 22 kW op te laden. Uw EV laadt met een mobiele thuislader dus niet snel op. De groep in de meterkast, waarop de lader wordt aangesloten, dient voldoende capaciteit te hebben. Op de website www.accu-machine.nl kunt u niet alleen kiezen tussen een aantal mobiele thuisladers, maar ook vaste laadpunten en -kabels. |
https://www.accu-machine.nl/ |