Re-direct
Image default
Tweewielers

Gids voor elektrische stepmotoren

De motor van de elektrische step is een belangrijk onderdeel. Bij het kopen van een step is het bepalen van het motortype een van de grootste beslissingen die u moet nemen.

Daarom heb ik een complete gids voor elektrische stepmotoren gemaakt om u te helpen alles te begrijpen wat u moet weten over hen.

Elektrische stepmotoren

Elektrische steps hebben meestal motoren met een echt vermogen tussen 250W en 2000W (sommige kunnen zelfs nog krachtiger zijn). De belangrijkste verschillen over de motor van een elektrische step zijn: vermogensniveau (echt vermogen vs. piekvermogen), naaf vs kettingaangedreven motoren, geared vs gearless naafmotoren, brushed vs brushless DC-motoren.

Je hoeft in ieder geval geen monteur of expert te worden. Maar als u bekend bent met de basisprincipes van elektrische stepmotoren, weet u wat u nodig heeft en kunt u uiteindelijk een beter model kiezen en geld besparen.

Laten we kort enkele van de meest voorkomende vragen beantwoorden en ze behandelen van de belangrijkste eigenschappen.

Hebben elektrische steps motoren?

Elke elektrische step heeft per definitie een motor. Als een voertuig geen motor heeft, is het geen elektrische step. Hetzelfde geldt voor een batterij, elke elektrische step heeft er een zoals de ninebot elektrische step.

Welke motor wordt gebruikt in een elektrische step?

Tegenwoordig hebben de meeste elektrische steps naafmotoren, dit zijn motoren ingebed in de wielen. Nieuwere modellen hebben meestal borstelloze gelijkstroommotoren, omdat die technologie enkele voordelen biedt ten opzichte van de oudere, geborstelde motoren.

Specificaties elektrische stepmotor

Specificatie Metrisch Werkelijk vermogen Watt (W) Piekvermogen Watt (W) Motorspanning Volt (V) Koppel Newtonmeter (Nm) Omwentelingen per minuut Getal (RPM)

Een goede manier om te weten de kwaliteit van een elektrische stepmotor is door de specificaties. Gewoonlijk vermelden fabrikanten het vermogen van de motor (reëel en/of piek) in watt, wat de meest bruikbare maatstaf is om het vermogen van de motor te bepalen. Andere nuttige specificaties zijn de motorspanning uitgedrukt in Volt, het aantal omwentelingen per minuut of omwentelingen per minuut, uitgedrukt in getallen (soms gevolgd door “RPM”) en het koppel van de motor, uitgedrukt in Newtonmeter, of Nm.

Hoe werken elektrische stepmotoren?

Hoe motoren werken, hangt af van hun type. Over het algemeen luistert de motor naar uw invoer via een component die bekend staat als de controller. Wanneer je het gaspedaal op je stuur indrukt, stuurt de controller een signaal naar de motor om te gaan draaien.

Vervolgens haalt de motor energie uit de batterij en begint beweging te produceren.

De meest voorkomende motor in de dagelijkse woon-werkstep is een borstelloze gelijkstroom, versnellingsloze naafmotor. Dit is een zeer nuttige video die uitlegt hoe het werkt

Zoals we al zeiden, bestaat deze motor uit twee cilinders, de ene in de andere.

De buitenste cilinder, ook bekend als de rotor, is slechts een permanente magneet.

De binnencilinder, ook wel de stator genoemd, is gemaakt van spoelen van koperdraden. Wanneer er stroom op wordt gezet, wordt het geactiveerd en wordt het een elektromagneet.

De interactie tussen de permanente magneet en de elektromagneet zorgt ervoor dat de rotor draait. Wanneer een spoel wordt bekrachtigd, worden de tegenovergestelde polen van de rotor en de stator tot elkaar aangetrokken. Als de rotor draait, wordt de bekrachtigde spoel spanningsloos, maar de aangrenzende spoel wordt bekrachtigd. Terwijl dit proces zich herhaalt, blijft de rotor draaien.

Een handige analogie is om te denken aan een hond die zijn eigen staart achterna zit.

Motorvermogen van een elektrische step

De meest bruikbare specificatie van een elektrische stepmotor is het vermogensniveau.

Vermogen wordt gemeten in Watt.

Als je een meer wetenschappelijke maar toch eenvoudige uitleg van het vermogen wilt, is hier een geweldige video.

Het motorvermogen bepaalt veel van de prestatiekenmerken van de step. Een hoger motorvermogen resulteert doorgaans in:

  • hogere topsnelheid

  • betere klimhoek

  • hoger laadvermogen

  • voor sommigen omvang, groter bereik

Hogere vermogensniveaus vereisen meestal grotere batterijen, wat betekent dat deze modellen doorgaans zwaarder zullen zijn.

Ook vanwege de grotere batterijen, hebben ze meer tijd nodig om op te laden.

Hoeveel vermogen hebben elektrische stepmotoren? Waartoe kan elk vermogensniveau?

Vermogensniveaus in elektrische stepmotoren

Vermogensniveaus in elektrische steps voor volwassenen kunnen variëren van slechts 80 watt tot wel 12.000 watt .

Het grootste deel van het budget of de typische woon-steps hebben een vermogen tussen 200 en 500 watt. In feite is dit het geval voor ongeveer de helft van de huidige modellen. De meest voorkomende vermogensniveaus zijn:

  • 250 watt – hebben meestal topsnelheden van 25 km/u of minder

  • 350 watt – hebben meestal topsnelheden tussen 15-22 mph / 25-35 kmh

  • 500 watt – meestal kunnen topsnelheden hoger zijn dan 25 mph / 40 kmh, en sommige modellen gaan zelfs zo snel als 38 mph / 60 kmh

Elektrische steps met een vermogen van meer dan 1000 watt leveren vaak topsnelheden van ten minste 50 km/u.

De manier waarop merken en fabrikanten het vermogen van hun steps rapporteren, kan echter soms misleidend. Dat brengt ons bij het concept van echt versus piekvermogen in motoren.

Reëel versus piekvermogen

De hoeveelheid vermogen die een motor genereert, verandert in de loop van de tijd en is afhankelijk van verschillende andere factoren. De belangrijkste factor is de motortemperatuur, aangezien motoren minder gaan presteren naarmate ze warmer worden. Dat maakt het verschil tussen wat bekend staat als echt (continu) en piekmotorvermogen.

In het perfecte scenario, namelijk een rechte, lange, vlakke weg zonder obstakels en ideale temperaturen, is de step zal in staat zijn om het meeste vermogen te genereren dat mogelijk is. Dit staat bekend als het maximale motorvermogen.

Maar je zult zelden in ideale omstandigheden rijden en de meeste motoren raken meestal oververhit.

Het vermogen dat de step meestal produceert , in echte realistische scenario’s, met rijden in het verkeer, vaak stoppen, draaien en obstakels vermijden, en heuvels op en af rijden, zal de echte motorkracht zijn.

Merken willen altijd dat hun steps er beter uitzien . Ze weten dat gebruikers zoveel mogelijk vermogen willen in hun steps. Dus maken ze hier soms misbruik van en melden alleen het piekvermogen van hun step. In de meeste van die gevallen zullen ze vaak niet eens vermelden dat het het piekvermogen is. Ze zullen gewoon zeggen “dit is de kracht van onze step”.

Daarom is het verkrijgen van echte gegevens voor deze modellen nogal moeilijk.

Mijn benadering is om altijd aan te nemen dat als er slechts één vermogensniveau gespecificeerd, het is het piekvermogensniveau.

Ongetwijfeld is het in sommige gevallen verkeerd. Maar gezien de prikkel die merken hebben om het vermogen op die manier te rapporteren, en er zijn niet veel nadelen aan, zou ik zeggen dat het vaker wel dan niet correct is.

Als je alleen het piekvermogen kent, een goede regel een vuistregel is om aan te nemen dat het werkelijke vermogen ergens tussen de 30% en 90% van het piekvermogen ligt. Gemiddeld zal het werkelijke vermogen ongeveer 57% van het piekvermogen zijn.

Als je het piekvermogen van een step wilt weten op basis van het werkelijke vermogen, of andersom, bekijk dan de echte en piekvermogenomvormers.

 

https://nr1elektrischestep.nl/products/zero-10x