4 retargeting-strategieën voor verschillende soorten klantenbestanden
Internet marketing

4 retargeting-strategieën voor verschillende soorten klantenbestanden

Retargeting (remarketing) is een mechanisme om online advertenties te tonen aan bepaalde segmenten van gebruikers die eerder contact hebben opgenomen met de site of het klantenbestand zijn binnengekomen. Het belangrijkste dat u moet weten over retargeting, is dat het de conversie naar gerichte actie en dus de verkoop verhoogt. Maar om de gelanceerde campagnes echt effectief te laten werken, moet u enkele regels kennen. In dit artikel zullen we verschillende remarketingstrategieën bespreken die nuttig kunnen zijn voor een bedrijf.

Punt 1. Basis

Retargeting-segmenten kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdtypen: verzameld op de site volgens bepaalde voorwaarden en het bestaande klantenbestand. Er kunnen ook veel voorwaarden zijn voor het verzamelen van doelgroepen op de site en segmenten in het klantenbestand, maar daarover hieronder meer. Om ervoor te zorgen dat de adverteerder segmenten kan maken op basis van sitebezoekers, is het noodzakelijk om webanalysetellers en sociale pixels te installeren. Bovendien moet u doelen en e-commerce correct instellen als u een online winkel heeft.

Artikel 2. Segmentering van het publiek

Segmentatie is het proces waarbij het publiek op basis van bepaalde voorwaarden wordt verdeeld. Er kan een grote verscheidenheid aan segmenten zijn, en ze kunnen uniek zijn voor verschillende projecten. Voor een webwinkel zijn bijvoorbeeld de volgende basissegmenten te onderscheiden op basis van het gedrag van sitebezoekers:

  • bezoek ter plaatse;
  • downloaden van de catalogus;
  • bepaalde producten bekijken;
  • een item aan de winkelwagen toevoegen;
  • het formulier invullen;

Voor een schoonheidssalon: een bezoek aan een website, interesse in bepaalde salondiensten, een telefoontje (op basis van call tracking data), een online afspraak, een chat, etc.

Bovendien maken webanalysesystemen het mogelijk om segmenten te genereren op basis van gegevens over gebruikers (geografie, geslacht, leeftijd, interesses) en technologieën (apparaat, browser, besturingssysteem, enz.). Op basis van het klantenbestand kunt u het publiek delen door het bedrag van de cheque, het gekochte artikel, de leeftijd van aankoop of oplage, geslacht, enz. Analyse en segmentatie zullen u helpen de echte doelgroep beter te begrijpen en deze gegevens te gebruiken voor effectieve retargeting.

Item 3. Personalisatie

Tegenwoordig leveren simpele strategieën als ‘Ik zal iedereen hetzelfde advertentie-aanbod laten zien’ praktisch geen resultaten op. Als het eerder mogelijk was om een ​​middelmatig product te vinden, de prijs “in de markt” aan te geven en overal reclame te maken voor “bom”, dan zouden ze toch kopen. Nu zou het product echt goed en gewild moeten zijn. De prijs moet worden gerechtvaardigd door de waarde. En advertenties moeten precies op de doelgroep zijn gericht. Dit betekent dat advertentiemateriaal zo gepersonaliseerd mogelijk moet zijn en op het juiste moment moet worden weergegeven.

We zijn er al achter dat er veel segmenten kunnen zijn. Vervolgens moet u een advertentie-aanbieding genereren met een unieke boodschap voor elk segment. Dit is wat u in staat zal stellen om de klant in te halen, maar hem niet te irriteren met obsessieve advertenties voor wat hij op dit moment niet nodig heeft.

Er bestaat zoiets als een “retargetingperiode” – dit is de tijd waarin u bepaalde advertenties aan het geselecteerde doelgroepsegment moet laten zien. Hier zijn geen exacte recepten voor: iemand van de experts zal zeggen dat je het hele jaar door dezelfde advertentie met de maximale frequentie kunt laten zien; iemand zal aanbevelen om advertenties voortdurend te wijzigen of advertenties per segment helemaal uit te schakelen. Er zijn verschillende strategieën die u kunt testen.

Strategie 1. Volg alle sitebezoekers op dezelfde manier, zonder tijdslimieten. Niet de beste strategie, maar het werkt voor sites met minder dan 200-300 dagelijkse bezoekers. Het heeft geen zin om zo’n publiek in kleine segmenten op te splitsen, aangezien er een zeer kleine dekking zal zijn. Maar zelfs voor een dergelijk scenario raden we u aan om de gemiddelde tijd voor het nemen van een aankoopbeslissing te bepalen vanaf het moment van het eerste bezoek aan de site en om de gebruikers niet langer in te halen (u kunt het lezen in een speciaal Google Analytics-rapport).

Strategie 2. Volg alle sitebezoekers op dezelfde manier, behalve degenen die een verzoek hebben achtergelaten of gekocht binnen de gemiddelde tijd na het nemen van een aankoopbeslissing. Als de gebruiker het doel heeft bereikt op de site waarvoor hij daarheen is gebracht, is het logisch om te stoppen met adverteren voor hem. Ja, aangemaakte segmenten kunnen en moeten worden uitgesloten.

Strategie 3. Als er veel bezoekers zijn, start dan verschillende retargeting-advertentiecampagnes voor verschillende scenario’s met gepersonaliseerde, tijdelijke aanbiedingen. Voorbeeld: een gebruiker kwam naar de website van een advocatenkantoor via organisch zoeken, ging naar de servicepagina “registratie van LLC”, bracht daar 3 minuten door, verliet de site vanaf deze pagina. Het is mogelijk om op basis van deze voorwaarden een segment in webanalyse aan te maken, aangezien we nu weten dat deze persoon op zoek is naar deze specifieke dienst. Laten we aannemen dat de gemiddelde tijd die nodig is om een ​​beslissing te nemen om deze service aan te vragen, 6 weken is. We weten niet wat de echte reden is waarom hij de site verliet, dus u kunt een complexere retargeting-keten proberen: u kunt binnen de eerste twee weken een advertentie van een dergelijke gebruiker inhalen. Als hij niet terugkwam en zich bekeerde, laat hem dan na twee weken een andere advertentie zien. Als de gebruiker daarna geen verzoek heeft achtergelaten, kunt u proberen hem met een leadmagneet naar de pagina te brengen. En breng de gebruiker naar de site, waar wordt voorgesteld om een ​​plan te krijgen in ruil voor contacten. Met deze aanpak zullen gebruikers niet moe worden van opdringerige advertenties, wat betekent dat er meer kansen zijn om onder hen nieuwe klanten aan te trekken.

Strategie 4. Gebaseerd op de bestaande basis. Segmenteer klanten op basis van de producten en diensten die ze hebben gekocht. Het is nodig om de vraag te beantwoorden, zijn herhalingsverkoop of verkoop van aanvullende producten mogelijk in uw onderwerp? Als dat het geval is, is het gepast om unieke scenario’s te creëren voor verschillende segmenten met verschillende retargeting-periodes. Markeer bijvoorbeeld degenen die de afgelopen maand professionele camera’s hebben gekocht. Laten we zeggen dat een bepaald percentage van deze klanten binnenkort een krachtigere lens, licht, statief en andere apparatuur nodig heeft. Ze zullen het echter niet allemaal tegelijk kopen, omdat het tijd kost om een ​​beslissing te nemen. U kunt advertenties maken zoals: “U heeft een maand geleden een nieuwe camera gekocht. Wij geven u 15% korting op de lens! “. Bovendien loont het de moeite om precies een maand na de aankoop zo’n advertentie te lanceren.

Gevolgtrekking

Er zijn veel retargeting-strategieën voor verschillende projecten. Om dergelijke advertenties te laten werken, moet u uw product en doelgroep goed kennen en de voorstellen van concurrenten volgen. Probeer de gebruiker terug te brengen naar de site tot het moment dat hij je zijn geld toevertrouwt. Zoek daarna uit wat en hoe je hem opnieuw kunt verkopen: het kan extra uitrusting zijn, of een upgrade van uitrusting in een jaar, of dezelfde service doorverkopen als cadeau voor de feestdagen. Beperk retargeting op tijd, sluit ongewenste segmenten uit en personaliseer uw advertentieboodschap. Succes!

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

cms development

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html