Dienstverlening

Kom voor jezelf op! Hoe te reageren op pesten, agressief gedrag en onaangename situaties

Kom voor jezelf op! Hoe te reageren op pesten, agressief gedrag en onaangename situaties

 

Er zijn nogal wat suggesties voor het omgaan met moeilijke situaties, waaronder diep ademhalen, tot 10 tellen, lavendelolie en meditatie. Oké, dit werkt prima, maar is niet altijd goed genoeg. Moeilijke situaties vereisen een aanpak met twee fasen: focus en actie. Hier zijn richtlijnen voor elke fase.

 

Focus:

 

Gestelde doelen:

Wat wil je als gevolg van het gesprek bereiken? Is het doel realistisch of juist heel onhaalbaar? Ben je bereid om kleine stapjes te accepteren?

 

Plan je context:

Hoe wil je ‘zijn’ tijdens het gesprek? Bijvoorbeeld: wil je openstaan ​​voor reacties, of misschien recht door zee gaan? Hoe zit het met kalm, gecentreerd en empathisch? Hoe zit het met moeilijk en veeleisend? (Suggestie: als de situatie echt omstreden is, dan moet je LATEN ZIEN DAT JE NIET BANG BENT, MAAR agressieve dreigingen, die iedereen erbij betrekken en dus het probleem laten escaleren, vermijden.)

 

Denk aan grenzen

Wat ben je bereid om op het spel te zetten om dit gesprek te voeren?

Wat ben je NIET bereid om te riskeren?

 

Vermeld je gewenste resultaten:

Hoe weet je of je je doel hebt genaderd of je doel hebt bereikt? Hint: wat kan er anders zijn? Zijn deze verschillen meetbaar of zijn ze volledig subjectief. Zijn het realistische stappen vooruit of probeer je vooruit te springen naar bijna perfectie? (Hint: incrementele verbetering is het antwoord. Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd!)

 

Actie:

 

Lees de bovenstaande informatie en gebruik deze om je gesprek te plannen. Zet het in het volgende model.

Maak een afspraak. Als ze op dat moment niet beschikbaar zijn, zet er dan niet te veel haast achter. Integendeel, zorg dat de afspraak maximaal 10 minuten duurt.

Tijdens de vergadering:

  • Beschrijf met behulp van een specifiek incident het probleem in neutrale bewoordingen.
  • Bespreek niet wat er gebeurd is.
  • Krijg empathie door de angst van de persoon te erkennen
  • Verminder de angst met geruststellingen
  • Stel grenzen aan hun gedrag met een voorbeeld van wat je wel wilt

 

Dit is niet gemakkelijk en vereist vaak coaching om emotionele zaken op te ruimen en te begrijpen wat er echt moet gebeuren. Hoe dan ook, vooruit plannen is in deze moeilijke situaties van cruciaal belang. Zonder planning ben je overgeleverd aan vernietigend gedrag zoals defensiviteit en oordelen, evenals minachting. Deze helpen je niet en zullen de zaak alleen maar erger maken. Zelfs als de pestkop zich met dit gedrag bezighoudt, moet jij dit vermijden.

 

Leer om te gaan met agressieve mensen met de training van IvPP.

 

 

 

 

https://www.ivpp.nl/agressie-training/